Działania marketingowe mają na celu przekonanie odbiorców do skorzystania z usługi lub kupna produktu nie tylko raz. Sztuką jest utrzymać odbiorcę i sprawić by identyfikował się z firmą/marką, ciągle do niej wracał, rozwijał się razem z nią. Mówiąc krótko, by był lojalny.
Pandemia nadwątliła lojalność odbiorców względem firm, do których byli przywiązani. W sieci trwa bitwa nie tylko o uwagę klientów, ale również o to, by nie rezygnowali z procesu budowania pozytywnych relacji. Proces ten niestety potrafi potrwać dłużej, a bez kierowania odbiorcy i zapewniania go na każdym kroku, że jest się przy nim i rzeczywiście chce się rozwiązać jego problemy (a nie jedynie sprzedać „coś”) nie może on trwać. Komunikacja i to spersonalizowana komunikacja, która będzie dopasowana do preferencji wysegmentowanych grup, ich potrzeb, historii zakupów, rozumienia wartości oraz całej masy dodatkowych zmiennych jest kluczem do wybicia się na tle konkurencji i zatrzymania odbiorcy przy swoim boku.
Żeby budować pozytywne relacje, dostosowywać komunikacje i wpływać na lojalność trzeba mieć dane, które pokażą, gdzie ona leży, a jeszcze lepiej, na jakim poziomie się kształtuje. Narzędzia wykorzystujące wskaźnik NPS służą dokładnie do tego. Określają one aktualny poziom lojalności odbiorców względem firmy, produktów, treści lub usług. NPS można wykorzystać zarówno w badaniach ogólnych, jak i dokładnego przeanalizowania poszczególnych procesów, elementów mających na nie zasadniczy wpływ oraz sytuacji, które mogły wywołać konfuzję lub zawirowania w odbiorze firmy/marki (np. rebranding).
NPS to metryka, której używa się coraz częściej z racji jej dokładności i uniwersalności. Net Promoter Score jest jedną z metod służącą do oceny lojalności klientów i może być z powodzeniem wykorzystywana razem z innymi metodami i narzędziami dla zyskania lepszego wglądu w bieżącą sytuację.
Wskaźnik NPS nie należy do skomplikowanych, wyniki są łatwe do wyliczenia, terminologia jest ogólnie przyjęta, a prowadzone badanie ankietowe daje szerokie pole do manewru przy modyfikacji pytań.
Wskaźnik NPS charakteryzuje się między innymi:
– pokazaniem korelacji między przychodami firmy, a jej rentownością
– jest przyjmowany za wskaźnik sukcesu
- jest łatwy i szybki do obliczenia
Wyniki są mierzone na podstawie przeprowadzania ankiet z 10 pytaniami jednokrotnego wyboru. Ankietowany zaznacza na skali od 0 do 10 swoją satysfakcję poprzez prawdopodobieństwo polecenia (rekomendacji) usług, produktów lub firmy swoim znajomym. Pokazuje to jak bardzo można liczyć na odbiorców, by stali się ambasadorami marki i przez swoje rekomendacje poszerzali grupę potencjalnych klientów, inicjując ich kontakt z firmą/marką.
Wyniki badań NPS są dzielone na trzy grupy:
W iPresso Marketing Automation System użytkownicy mają dostęp do ankiet NPS oraz innych narzędzi wpływających na proces budowania lojalności.
Teraz możecie za darmo przetestować iPresso Basic przez 30 dni bez żadnych zobowiązań. Zachęcamy do wypróbowania ankiet NPS oraz innych narzędzi do automatyzacji marketingu w iPresso.
Więcej eksperckich artykułów na tematy związane z marketing automation znajdziesz na naszym blogu Marektingautomagic.pl